Newsletter:
Log4 na FacebookuElektroniczny Miesięcznik Informacji LogistycznejLog4 - Logistyka i magazyn
REKLAMA

Cztery taktyki realizacji zadań w magazynach

Informacje na temat pracy w magazynach zawarte w niniejszym dokumencie opierają się na danych zebranych z naszego portfolio nieruchomości o łącznej powierzchni ponad 16 mln metrów kwadratowych, rozmowach z wieloma z naszych 700 klientów w Europie oraz na dwóch przeprowadzonych badaniach. 
Prologis_European_Labor_Research_White_Paper_R01_20_03_2019 (1)
W ramach jednego z badań, zrealizowanego we współpracy z Eyefortransport, zbadaliśmy postrzeganie przez branżę obecnych i przyszłych tendencji w zakresie zatrudnienia. W ramach tego badania rynku przeprowadziliśmy ankietę wśród użytkowników magazynów (206 respondentów) z różnych sektorów i rynków. Podczas drugiego badania, prowadzonego wyłącznie przez Prologis, zapytaliśmy naszych klientów (150 zarządców magazynów logistycznych w całej Europie) o ich zasoby pracowników. Oba badania zostały przeprowadzone w okresie od grudnia 2018 r. do stycznia 2019 r.

Obecne wyzwania
Zatrudnienie w obiektach logistycznych jest większe niż można przypuszczać. W magazynach w Unii Europejskiej łącznie zatrudnionych jest 3,3 mln osób [1]. Jak wynika ze spostrzeżeń naszych klientów, przeciętnie w obiekcie europejskim zatrudnia się 100 osób na 10 000 metrów kwadratowych powierzchni, jednak liczby te znacznie się różnią w zależności od rynku i rodzaju działalności. Na przykład ośrodki typu e-fulfilment zatrudniają o 10 razy więcej pracowników w porównaniu z podmiotami zajmującymi się sprzedażą tradycyjną. 

Pozyskanie odpowiednich pracowników to teraz najważniejszy priorytet wśród klientów. Wzrasta liczba wolnych miejsc pracy w sektorze logistycznym. W ciągu zaledwie pięciu lat europejski wskaźnik wolnych miejsc pracy podwoił się do prawie 3 procent [2]. Najwięcej wolnych miejsc pracy odnotowano na rynkach w Czechach (5,6 procenta), Niemczech (4 procent) i krajach Beneluksu (3,5 procenta). Niedobór pracowników jest analizowany zarówno cyklicznie, jak i strukturalnie. Zmienia się charakter pracy w obiektach logistycznych: niedobór strukturalny wynika z rosnącego poziomu usług o wartości dodanej, a starzenie się pracowników stwarza wyzwania demograficzne. 

Określenie rozwiązań w zakresie najlepszych praktyk
Zidentyfikowaliśmy cztery różne taktyki udzielania wsparcia w pozyskiwaniu, szkoleniu i zatrzymaniu pracowników stosowane przez właścicieli nieruchomości logistycznych [3]: 
Prologis_European_Labor_Research_White_Paper_R01_20_03_2019 (2)
1. Lepsze połączenia transportowe: czas spędzony na dojazdach do pracy musi być wykorzystany jak najbardziej efektywnie, aby pozyskać i zatrzymać pracowników. Oprócz samochodowego, na znaczeniu zyskał transport publiczny. Narzędzia obejmują:
  • tradycyjne podejście polegające na budowie i rozbudowie ścieżek rowerowych oraz pasów autobusowych na wielu rynkach europejskich;
  • nowoczesne podejścia polegające na tworzeniu aplikacji mobilnych zachęcających pracowników do wspólnych przejazdów samochodem (ang. car sharing). Udane projekty pilotażowe wdrożono np. w Wielkiej Brytanii.
2. Więcej udogodnień wyższej jakości: kolejna taktyka pozyskiwania i zatrzymania pracowników, szczególnie w dobie wzrostu ich kwalifikacji zawodowych, polega na wprowadzaniu szeregu udogodnień. Innowacje wykraczają poza dawne normy rynkowe:
  • większy dostęp do różnorodnych posiłków oferowanych przez restauracje zlokalizowane na terenie parków logistycznych i pojazdy typu „food truck” serwujące posiłki w czasie przerwy na lunch, zyskują na popularności w wielu państwach np. w Niemczech, Polsce i Holandii;
  • wewnętrzne i zewnętrzne tereny wspólne i rekreacyjne cieszą się dużym zainteresowaniem pracowników. Europejskie przykłady tego rodzaju udogodnień można mnożyć. Niektóre parki oferują miejsca do grillowania (Węgry), sauny i kręgielnie (Szwecja) lub bary kawowe (Włochy). Popularne są również miejsca do uprawiania sportów, takich jak piłka nożna (Holandia i Węgry), siłownia na świeżym powietrzu i padel (Hiszpania) oraz koszykówka (Włochy);
  • dodatkowe testowane innowacje obejmują opiekę nad dziećmi we Francji oraz dodatkowe obiekty dla kierowców ciężarówek (takie jak hotele, restauracje i prysznice) na Słowacji.
3. Kariera w sektorze logistycznym i zaangażowanie społeczne: trzecim narzędziem służącym do pozyskiwania, szkolenia i zatrzymywania pracowników są długoterminowe inicjatywy mające na celu poprawę ogólnego wizerunku sektora logistycznego. Jest to nowość na rynku, a większość programów dopiero nabiera realnych kształtów. Przykłady obejmują:
  • biuletyny parkowe w Wielkiej Brytanii i wąskie ekrany w Holandii służące do przekazywania pracownikom najnowszych informacji na temat parku logistycznego oraz wzmacniania poczucia wspólnoty i lojalności;
  • organizowany przez park logistyczny na Węgrzech turniej piłki nożnej dla wszystkich pracowników klientów parku;
  • program stypendiów w parkach logistycznych w Polsce skierowany do studentów kierunków logistycznych na poziomie licencjackim i magisterskim.
4. Poprawa charakterystyki budynku: ta rozwijająca się strategia zatrzymywania pracowników polega na poprawie środowiska pracy, podobnie jak to miało miejsce w przypadku środowiska biurowego w ostatnim dziesięcioleciu. Podstawowym elementem przyjemnego i zdrowego miejsca pracy jest komfort. Większość inwestycji koncentruje się na samych aktywach, w tym na modernizacji oświetlenia (zwłaszcza LED), poprawie wentylacji i zwiększonym nacisku na bezpieczeństwo. Najlepsze projekty już od samego początku uwzględniają te specyfikacje, ale również istniejące obiekty są modernizowane i ulepszane. 


Prologis
REKLAMA
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.