Newsletter:
Log4 na FacebookuElektroniczny Miesięcznik Informacji LogistycznejLog4 - Logistyka i magazyn
REKLAMA

Flota wózków zasilana bateriami LI-Ion

Holenderska firma wyspecjalizowana w przewozie żywności w warunkach chłodniczych zmodernizowała swoje działające non-stop centrum dystrybucji w Barandrecht. Naturalnym wyborem były wózki z bateriami litowo-jonowymi.
 Ładowanie wózków unoszących z bateria Li-Ion
Hollander Barandrecht to holenderski dostawca usług logistycznych dla branży retail, HoReCa oraz e-commerce specjalizujący się w przechowywaniu i transporcie produktów świeżych oraz towarów wymagających warunków chłodniczych. Za cel stawia sobie jak najefektywniejszą organizację łańcucha dostaw – tak, by zapewnić maksymalną trwałość wrażliwych ładunków. Centrum Dystrybucyjne w Barendrecht każdego dnia obsługuje w tym zakresie 260 sklepów. By usprawnić jego pracę, firma zdecydowała się na modernizację floty. Zdecydowana większość nowych wózków została wyposażona w baterie litowo-jonowe.
 
Charakterystyka obiektu
Centrum dystrybucyjne w Barendrecht funkcjonuje nieprzerwanie po 24 godziny na dobę. W ciągu 7 dni przyjmuje do magazynu 16 000 – 17 000 palet. Towary – w sumie około 1,5 mln opakowań tygodniowo - opuszczają obiekt w około 30 000 kontenerów rolkowych. – Nasze zadanie polega na skutecznej i punktualnej dostawie produktów do supermarketów. Kluczowa w jego realizacji jest wydajna eksploatacja wózków widłowych. Dlatego ich niezawodność i dostępność są bardzo wysoko na liście naszych wymagań względem sprzętu – mówi Bart van Hengel, Team Manager centrum dystrybucyjnego Hollander Barandrecht. Kiedy więc zbliżał się koniec okresu leasingowego na rozwiązania transportu wewnętrznego, firma rozpisała przetarg na ofertę floty spełniającą potrzeby przedsiębiorstwa. Dostawcą został finalnie holenderski oddział STILL.
 Operacje magazynowe wózkiem unoszącym
Zastosowane rozwiązanie
Na nową flotę Hollander Barandrecht składają się łącznie 23 pojazdy STILL, w tym 3 wózki unoszące z platformą dla operatora EXU-S, 12 prowadzonych dyszlem elektrycznych wózków unoszących EXU. Pierwsze służą przede wszystkim do przewozu ładunków na dłuższych dystansach, drugie stanowią podstawowe narzędzia załadunku i rozładunku. – Wszystkie wózki unoszące nowej floty Hollander Barandrecht wyposażono w baterie litowo-jonowe. Rozwiązanie doskonale wpisuje się wielozmianowy tryb pracy przedsiębiorstwa, w którym pojazdy są używane właściwie bez przerwy. Szybkie ładowania częściowe zapewniają wysoką dostępność wózków i pozwalają uniknąć sytuacji, w której operator nie dysponuje narzędziami do wykonywania swojej pracy. Na wypadek, gdyby nie było czasu i na to, centrum zaopatrzono także w zapasowe baterie, które dzięki szybkiej wymianie bocznej mogą umożliwić dalszą jazdę wózka bez konieczności krótkiego nawet doładowania – relacjonujeGrzegorz Kurkowski, specjalista ds. produktu STILL Polska. Flotę uzupełnia 8 kompaktowych, elektrycznych wózków czołowych z przeciwwagą RX 20-16C znajdujących zastosowanie w obsłudze wyższych kondygnacji regałów. – Wykorzystywany w Hollander Barandrecht model wózka czołowego RX 20-16C charakteryzuje się promieniem skrętu o 13 cm krótszym niż w przypadku standardowego rozwiązania. Ułatwia to manewrowanie w wąskich alejkach. Korzystny wpływ na precyzję pracy miało także przejście z dźwigni sterujących na joysticki z ergonomiczną podporą przedramienia – tłumaczy Kurkowski.
 Siedziba firmy Hollander Barandrecht
Efekty wdrożenia
Dzięki zastosowaniu bardziej kompaktowych wózków można było zwiększyć gęstość składowania, a liczbę kolizji ograniczono przy tym o 50-60 proc. – Wózki są bardziej zwrotne i lepiej radzą sobie w korytarzach szerokich na 2,9 m. Dzięki temu do minimum ograniczyliśmy przypadki uszkodzeń wskutek wypadków – mówi van Hengel. – Na bezpieczeństwo korzystnie wpłynęło także wprowadzenie wózków paletowych z zabudowaną platformą dla operatora. Ich ściany boczne zapobiegają wystąpieniu sytuacji, w której pracownik znalazłby się poza obrysem pojazdu. Ryzyko kolizji i skręcenia kostki jest w efekcie znacząco zredukowane – dodaje Team Manager centrum dystrybucyjnego Hollander Barandrecht. Zaopatrzenie wózków w baterie litowo-jonowe z możliwością ładowania częściowego daje z kolei gwarancję, że wózki będą dostępne zawsze, gdy są potrzebne. Zaowocowało także wyraźnym wzrostem wydajności eksploatacji wózków unoszących. Akumulatory zostały do tego objęte gwarancją, dzięki której w razie defektu którejkolwiek z nich, STILL dostarczy egzemplarz zastępczy. Rozwiązanie gwarantuje więc ciągłość pracy wszystkich wózków przez cały czas trwania umowy.
 
Wojciech Podsiadły
Foto: Still
REKLAMA
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.