Newsletter:
Log4 na FacebookuElektroniczny Miesięcznik Informacji LogistycznejLog4 - Logistyka i magazyn
REKLAMA

Komunikacja i ruch pieszych w magazynie

Praca w magazynie obarczona jest dużym ryzykiem zawodowym. Do najważniejszych zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników zalicza się przeciążenie układu ruchowego, wynikające z ciągłego podnoszenia i dźwigania ciężkich przedmiotów, choroby słuchu spowodowane nieustającym hałasem czy wszelkiego rodzaju urazy, do których dochodzi zwykle w wyniku upadku z wysokości lub potrącenia pieszego przez wózek widłowy.
KRAUSE_Drabina pionowa mocowana do maszyn i urządzeń_dostęp do platformy roboczej
Sytuacji nie poprawia wszechobecny w branży magazynowej pośpiech, który prowadzić może do przewlekłego stresu i zmęczenia. O ile z presją czasu walczyć jest niezwykle trudno, to przemyślany wybór konstrukcji do pracy na wysokości oraz odpowiednie planowanie ruchu pieszych, by nie kolidował z pojazdami magazynowymi, mogą znacząco podnieść poziom bezpieczeństwa.
 
Branża magazynowa, podobnie jak produkcyjna, nieustannie dąży do automatyzacji procesów wytwórczych. I choć za coraz większą ich liczbę odpowiedzialne są zaawansowane technologicznie maszyny sterowane cyfrowo, to póki co, nie udało się całkowicie wyeliminować pracy ręcznej, która uchodzi za najbardziej niebezpieczną. Dlatego człowiek będzie się w magazynie pojawiał – jeśli nie podczas ręcznego załadunku i rozładunku albo układania towarów na regałach, to choćby kontrolując automatyczne systemy sterujące, do których panele znajdują się na terenie obiektu. Stąd wszelkie starania zarówno konstruktorów, jak i zarządców hal magazynowych o to, by w jak największym stopniu zminimalizować ryzyko wypadku z udziałem pieszego oraz wózka widłowego. A nie jest to proste.
 
Najbardziej popularnym sposobem rozdzielenia ruchu pieszych i wózków jest optymalne wytyczanie oraz wyraźne oznaczanie ciągów pieszych z zastosowaniem linii na powierzchni podłogi. Można także wykorzystać ochronę w postaci słupków lub systemu barierek wykonanych najczęściej ze stalowych rur. Jednak najbezpieczniejszy, choć jednocześnie najbardziej wymagający konstrukcyjnie sposób, zakłada poprowadzenie ruchu pieszych bez przylegania do drogi dla wózków widłowych – czyli nad podłożem. Za pomocą pomostów przejściowych czy specjalnych kładek dla pieszych, ograniczamy pracownikom konieczność schodzenia na poziom „zero”, zapewniając szybkie i bezpieczne pokonywanie odległości w magazynie, ale też gwarantując dostęp do znajdującej się w nim aparatury technicznej.
 KRAUSE_Drabina pionowa mocowana do maszyn i urządzeń_montaż do ściany
- Usytuowane wysoko nad podłożem ciągi komunikacyjne są coraz częstszym elementem wyposażenia hal magazynowych. Zdarza się jednak, że ograniczona ilość miejsca pod czy wokół takich konstrukcji, nie pozwala na instalację tradycyjnych schodów do nich prowadzących. Wówczas rekomendujemy montaż drabiny pionowej, która większości kojarzy się pewnie głównie z mocowaniem do zewnętrznych ścian budynków, gdzie pełnią funkcję ewakuacyjną lub techniczną. Mocowanie drabiny może odbywać się albo bezpośrednio do kładki dla pieszych (pamiętając o kotwieniu także do podłoża), albo do sąsiadującej z nią ściany wewnętrznej budynku, gwarantując w ten sposób bezpieczne dostanie się na górę. Jest to rozwiązanie w pełni odpowiadające obowiązującym przepisom, które często okazuje się optymalne z punktu widzenia zarówno dostępnej przestrzeni, jak i oferowanego pracownikom komfortu i bezpieczeństwa. Warto pamiętać, że taka drabina, pomimo iż montowana wewnątrz, traktowana jest dokładnie tak, jak drabiny mocowane na stałe do zewnętrznych systemów elewacyjnych i dlatego obowiązują ją te same przepisy i wytyczne konstrukcyjne  – wyjaśnia Marek Banach, ekspert firmy KRAUSE.

KRAUSE
Foto: KRAUSE 
REKLAMA
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.