Newsletter:
Log4 na FacebookuElektroniczny Miesięcznik Informacji LogistycznejLog4 - Logistyka i magazyn
REKLAMA

Osprzęt, a bezpieczeństwo pracy w magazynie

W zgodzie z normami maszynowymi: EN ISO 12100-1, -2 oraz EN 1726-1 osprzęt do wózka widłowego już od momentu projektu aż po jego dostawę i montaż na wózku użytkownika musi spełniać najbardziej rygorystyczne wymagania dotyczące bezpieczeństwa.
 Podwójny paletyzer DURWEN DRPK
Producent odpowiada za zastosowanie najwyższej klasy materiałów takich jak stal najwyższej jakości, wytrzymała na przeciążenia, uderzenia; elementy z tworzyw takie jak uszczelnienia, tuleje ślizgowe; przewody hydrauliczne oraz elektryczne.
 
Osprzęt RD Sp. z o.o. - DURWEN Polska w momencie zapytania na specjalistyczny osprzęt oferuje w pierwszej kolejności wizytę u klienta. Tu na miejscu w magazynie, na placu przeładunkowym czy w hali produkcyjnej zbieramy szczegółowe informacje dotyczące planowanego wykorzystania urządzeń.
Przede wszystkim musimy poznać:
  • rodzaj obsługiwanego ładunku: tygiel odlewniczy, skrzynia z owocami, lodówka, paleta z napojami, itp.
  • warunki w jakich odbywa się praca: wysokie zapylenie, wysokie bądź bardzo niskie temperatury, wąskie korytarze robocze, itp.
  • procesy jakim ma podlegać obsługa ładunku: transport z miejsca A do miejsca B, obracanie, spychanie, składowanie na wysokościach, itp.
  • poznajemy też procesy towarzyszące w danym zakładzie, które mogą mieć wpływ na prawidłowy dobór urządzeń., będące częścią łańcucha logistycznego w danej firmie.
Może się okazać, że oferujemy osprzęt wymienny do wózka, do zadania, które dopiero jest w fazie projektu wtedy kierując się naszym wieloletnim doświadczeniem oraz podobnymi rozwiązaniami w pokrewnych branżach potrafimy przygotować optymalne rozwiązanie.
Mówiąc bezpieczeństwo pracy w magazynie w nawiązaniu do osprzętu mamy na myśli zastosowanie urządzeń dobranych prawidłowo do sytuacji. Urządzenie powinno spełniać zatem następujące kryteria:
  • prawidłowy udźwig nominalny osprzętu,
  • właściwa szerokość urządzenia w stanie złożonym oraz jego długość i wysokość – odpowiednia do parametrów wózka widłowego oraz do warunków panujących w  zakładzie np. szerokości / wysokości bram wjazdowym, szerokości korytarzy roboczych,
  • zastosowanie dodatkowych akcesoriów takich jak zaworów regulacji siły ścisku, krat ochronnych ładunku, specjalnych okładzin na widły / ramiona urządzeń,
  • zastosowanie dodatkowego wyposażenia takiego jak: zestawy wizyjne, wskaźniki poziomu wideł, systemy ważące, systemy wyznaczania strefy pracy, radarowe wykrywanie przeszkód, sygnalizator „biały dźwięk”.
 
Zmiana osprzętu w wózku widłowym.
Osprzęt po zamontowaniu na wózku widłowym należy zgłosić do lokalnej jednostki Urzędu Dozoru Technicznego w celu jego odbioru. Dopiero po odbiorze technicznym przez Urząd – wózek z osprzętem można włączyć do eksploatacji.
DURWEN DUZ obrotowy chwytak
Oznacza to, że w momencie, gdy użytkownik zmieni profil swojej działalności co będzie wiązało się z wymianą osprzętu na nowy bądź pojawieniem się nowego zastosowanie i potrzebą doposażenia wózka w osprzęt, całą procedurę dopuszczenia do użytkowania będzie należało przejść ponownie.
 
O tym należy pamiętać!
Co należy sprawdzić:
  • sprawdźmy czy udźwig nominalny wózka widłowego będzie wystarczający do zastosowania nowego urządzenia,
  • sprawdźmy czy nowe urządzenie będzie wymagało doprowadzenia dodatkowej sekcji hydraulicznej,
  • dostawca wózka widłowego po otrzymaniu parametrów technicznych nowego osprzętu przygotowuje nową tabliczkę z podanymi udźwigami rezydualnymi i umieszcza ją na wózku,
  • nowy osprzęt dostarczany jest z kompletną dokumentacją techniczno-ruchową, która musi zawsze znajdować się przy wózku. Jest to bardzo ważny dokument, który zwłaszcza w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa posiada listę odpowiedzi na pytania jak radzić sobie z problemami, które mogą pojawić się w trakcie eksploatacji,
  • szkolenie operatorów z pracy nowym osprzętem.
Praca z paletyzerem marki DURWEN typ DRPK 50 C, gdzie udźwig nominalny wynosi 4500 kg na środku ciężkości ładunku 600 mm wymaga na początku solidnego przeszkolenia. Jest to urządzenie, które usprawnia prace załadunkowe gdyż może przewozić do 3 palet jednocześnie. Nie wolno przewozić pojedynczej palety na skrajnej parze wideł przy rozsuniętych do maksymalnej szerokości widłach. Może to spowodować przeciążenie wózka z ładunkiem na jedną stronę, a w konsekwencji przechyleniem wózka, zniszczeniem masztu, ładunku, a w najgorszym przypadku uszczerbkiem na zdrowiu i życiu operatora.
 
To samo dotyczy urządzeń obracających takich jak np. obrotnica marki DURWEN typ DG 35. Obracanie w zakresie 360 stopni w prawo bądź lewo ma miejsce środkowo w ramach środkowej linii wózka. Nawet w momencie ruchu masztu w górę, nadal obrót towaru jest możliwy i bezpieczny w takiej środkowej pozycji. Do niebezpiecznej sytuacji może dojść gdy operator wysunie maszt na znaczną wysokość np. powyżej 5m nad poziomem podłoża, zastosuje przesuw w bok i wtedy dopiero zacznie obracać ładunek. Tu także może dojść do przeciążenia, a w konsekwencji przechylenia wózka. Aplikacje, w których wymagane jest zastosowanie urządzeń obracających oraz przesuwu bocznego są indywidualnie analizowane i omawiane z użytkownikami, aby ograniczyć do minimum, a wręcz wykluczyć zagrożenia, które mogą być następstwem niewłaściwego wykorzystania osprzętu.
 
Świadomość użytkowników wózków widłowych rośnie. Kierownicy zakładów mają dziś dostęp do wielu szkoleń, literatury fachowej, targów bezpieczeństwa, portali traktujących o bezpieczeństwie tak, że są w stanie z każdym dniem jeszcze lepiej podchodzić do zagadnień związanych z bezpieczną pracą w ich zakładzie.
 Chwytak Durwen_UKK-PSE_1
Rotacja kadry operatorów jest duża i w tym miejscu poleciłabym cykliczne szkolenia z obsługi specjalistycznego osprzętu. Takie szkolenia z zakresu obsługi/eksploatacji osprzętu posiadamy w ofercie OSPRZĘT RD Sp. z o.o. - DURWEN Polska. Szkolenia wstępne prowadzimy przy przekazaniu osprzętu na wózku do eksploatacji. Natomiast w tym miejscu – biorąc pod uwagę fakt dużej rotacji operatorów – zalecamy przeprowadzanie takich szkoleń co kilka miesięcy, aby przeszkolić nową kadrę oraz aby utrwalić wiedzę kadrze już wcześniej przeszkolonej. Niestety doświadczenie pokazuje, że często doświadczony operator równiej może popełnić błąd w obsłudze osprzętu co może skutkować ciężkim wypadkiem. Dzieje się tak ponieważ popada w pewną rutynę w działaniu i wydaje mu się, że pewne sugerowane procedury bezpieczeństwa można przejść na skróty. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo pracy w magazynie to nie ma miejsca na skróty. Jedno pominięcie procedury może być w skutkach tragiczne.
 
Optymalny dobór osprzętu dokonuje się po konsultacji: użytkownika, dostawcy wózka i dostawcy osprzętu. Tylko dzięki ścisłej współpracy tych trzech stron danego projektu możemy być pewni, że rozwiązanie spełni oczekiwania klienta.
 
Roma Dudzińska
REKLAMA
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.