Newsletter:
Log4 na FacebookuElektroniczny Miesięcznik Informacji LogistycznejLog4 - Logistyka i magazyn
REKLAMA

Still z bateriami Li-Ion podbija Włochy

Baterie trakcyjne wózków widłowych w technologii litowo-jonowej są coraz chętniej wykorzystywane, by zmniejszać pobory energetyczne, optymalizować pracę i wykonywać ambitne cele polityk zrównoważonego rozwoju. Do grona korzystających z Li-Ion firm dołączył włoski potentat handlu FMCG, MD SpA.
 STILL FM-X 14_Reach Truck
MD SpA to jeden z najbardziej liczących się graczy na hurtowym rynku hurtu produktów spożywczych we Włoszech. Sieć tworzy 780 punktów sprzedaży rozsianych po całym kraju. Firma zatrudnia łącznie 7 tys. osób i osiąga w skali roku obrót na poziomie 2,5 mld euro. Sklepy zaopatrywane są w towar za pośrednictwem 8 magazynów. Jako że zrównoważony rozwój jest jedną z podstawowych wartości firmy, chętnie sięga ona po technologiczne innowacje pozwalające zmniejszać ślad węglowy jej działalności. W związku z tym zmodernizowano na przykład ostatnio flotę transportu wewnętrznego w centrum dystrybucji przy głównej siedzibie MD w Gricignano di Aversa.
 
Charakterystyka obiektu
Główne i największe centrum dystrybucji MD SpA położone jest kilkadziesiąt kilometrów od Neapolu, w niewielkiej gminie Gricignano di Aversa. Na kompleks składa się kilka obiektów, w tym magazyny chłodnicze i mroźnie, z kilkudziesięcioma terminalami dla ciężarówek różnej wielkości. To stąd rozwożone są produkty do sklepów sieci w środkowych Włoszech. Tutaj także testowane są najnowsze proekologiczne rozwiązania. Wnętrza oświetlają więc energooszczędne oprawy LED, a na dachach liczących 64 tys. mkw. hal zainstalowano nowoczesne panele solarne – łącznie 9 720 sztuk. System fotowoltaiczny jest w stanie wygenerować nawet 2,3 MWp energii – więcej niż zużywa łącznie cały kompleks. Ważnym elementem strategii, dzięki której uniezależniono pracę centrum od pochodzącej z paliw kopalnych energii elektrycznej i do minimum ograniczono generowany ślad węglowy, jest wykorzystanie trwałych i ekonomicznych rozwiązań transportu wewnętrznego. Dlatego też jako jedna z pierwszych firm we Włoszech MD testowała w swoim magazynie wózki widłowe z bateriami litowo-jonowymi.
 
Zastosowane rozwiązanie
Testowane w centrum MD SpA wózki w technologii litowo-jonowej stanęły nie tylko przed egzaminem z wydajności, dostępności i opłacalności, ale także sprawdzianem z pracy w ekstremalnych temperaturach. W ciągu trwającego 180 dni pilotażowego wdrożenia przyszło im pracować w upale i mrozie. Zatwierdzone do pracy w warunkach od -35 do 60 stopni Celsjusza nie wykazywały żadnych strat pojemności baterii ani spadku efektywności pracy. – W centralnym magazynie MD SpA pilotażowo zastosowano wózki paletowe STILL EXU 15/16 i STILL ECH 12 oraz wózki Reach Truck typu STILL FM-X 14, wszystkie z bateriami litowo-jonowymi. Dzięki technologii Li-Ion można było rozproszyć punkty ładowania (ze względu na brak efektu gazowania napędzane nią wózki nie wymagają dodatkowo wentylowanej akumulatorowni) i znacząco skrócić czas potrzebny na obsługę ładowania – mówi Grzegorz Kurkowski, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Ze względu na szczelną obudowę akumulatora pojazdy w tej technologii bardzo dobrze sprawdzają się w pracy w otoczeniu charakteryzującym się zmiennymi temperaturami, z gwarancją niezawodności polecane są więc do chłodni i mroźni – dodaje Kurkowski.
 
Efekty wdrożenia
- Świetne rezultaty testów pojazdów Li-Ion STILL przekonały nas, by przejść na tę technologię – mówi o Li-IonStefano Paolone, Dyrektor ds. Logistyki MD SpA. – Łączą one wyśmienite osiągi w każdym zastosowaniu z wysokim poziomem wydajności. Pojazdy z bateriami litowo-jonowymi są przy tym całkowicie bezemisyjne, co jest bardzo istotne z punktu widzenia celów MD. Zrównoważony rozwój jest wśród nich jednym z najważniejszych – tłumaczy.
Centrum MD SpA
Dodatkowe korzyści udało się wypracować z uwagi na sezonowość rynku produktów spożywczych. Latem, gdy rośnie popyt na produktu mrożone, zwykle do obsługi mroźni potrzebne są dodatkowe wózki lub baterie. Dzięki wysokiej dostępności pojazdów w technologii litowo-jonowej z możliwością szybkiego ładowania częściowego udało się uniknąć konieczności wymiany akumulatorów, znacząco oszczędzając czas i zwiększając produktywność wózków i operatorów. Ze względu na pozytywne rezultaty testów, MD SpA zdecydowało się zamówić łącznie 115 wózków paletowych STILL do obsługi swoich magazynów i zadeklarowało, że od teraz będzie inwestować jedynie w pojazdy transportu wewnętrznego w technologii Li-Ion.

Wojciech Podsiadły
Foto: Still

 
 
REKLAMA
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.