Newsletter:
Log4 na FacebookuElektroniczny Miesięcznik Informacji LogistycznejLog4 - Logistyka i magazyn
REKLAMA

UIC chce wymienności europalety

04 grudnia 2021
Rok 2021 dla użytkowników europalet jest wyjątkowy pod każdym względem. Ceny tych uniwersalnych nośników transportowych biją wszelkie rekordy, a mimo to dostępność nie gwarantuje komfortu operacyjnego. Gdy dodamy do tego zamieszanie z wymiennością palet w poolu otwartym, mamy pełny obraz problemów, z jakimi zmagają się użytkownicy europalet.
europaleta bezpiecznym nośnikiem transportowym
W październiku br. Międzynarodowy Związek Kolei – Union Internationale des Chemins de fer (UIC) wydał oświadczenie, w którym czytamy: „Członkowie UIC jednogłośnie zgodzili się na dalszą wymianę palet EUR i EPAL. Tak jak  przez ostatnie 60 lat, UIC jest i pozostanie wiarygodnym partnerem dla użytkowników palet EUR. Od 60 lat znak »EUR« na palecie jest gwarancją jej wymienności i ścisłej kontroli jakości. Europalety mogą być produkowane i naprawiane wyłącznie przez licencjonowane firmy. Wielokrotne użycie i wymienność palety EUR sprawiają, że jest ona trwałym nośnikiem ładunku. I tak pozostanie w przyszłości, nawet w 2022 roku i później!”.

Grupy producentów mające licencję UIC na produkcję palet EUR gwarantują nie tylko jakość produkcji i napraw palet EUR, ale i kontrolę dedykowanej jednostki kontrolnej SGS. Międzynarodowy Związek Kolei przypomina w komunikacie, że tylko palety oznaczone symbolem EUR w owalu spełniają wymagania jakościowe i że będzie nadal rzetelnie przeprowadzać kontrole i standaryzację palety EUR w otwartym poolu, a także zapewniać dostęp do licencji udzielanych przez członków UIC.
europaleta w systemie przenośników
Cytowana w komunikacie Sandra Gehenot, dyrektor frachtu UIC, powiedziała: „Paleta EUR jest w logistyce od ponad 60 lat. Sprawdziła się ponad wszystko i jako oryginał jest również dawcą nazwy dla potocznego terminu »Paleta euro – europaleta«. Dla UIC jest zatem rzeczą oczywistą, że jako niezawodny partner i główny użytkownik będzie nadal gwarantować nieskrępowaną wymianę w otwartym poolu palet wymiennych w nadchodzących latach".

Warto przypomnieć że w 2017 roku EPAL ogłosił rekomendację wymienności palety UIC EUR z paletą EPAL tylko do 31 grudnia 2021 r. To oznacza, że później nie będzie można wymieniać palet, a użytkownicy będą zmuszeni do segregacji, co jest dodatkowym obciążeniem dla mocno obłożonych pracą magazynów. Komunikat wywołał bardzo duże zamieszanie, jednak po pewnym czasie emocje opadły i palety wymieniane są w zwykłym trybie. Ta sytuacja zwiększyła zainteresowanie wynajmem palet w poolach kolorowych, co nie jest dobrym sygnałem dla uczestników otwartego poolu tzw. „białych” palet.

„Ponieważ okres przejściowy, o którym mowa w zaleceniu, wygasa z końcem 2021 r., Międzynarodowy Związek Kolei (UIC) z siedzibą w Paryżu po raz kolejny pragnie zwrócić uwagę użytkowników, że nie ma żadnego powodu, aby stosować się do tego zalecenia EPAL. Członkowie UIC jednogłośnie opowiedzieli się za wymianą obu palet nawet po upływie okresu przejściowego. Co więcej, ani UIC, ani EPAL nie określają, które palety są wymieniane w otwartym poolu palet wymiennych, tylko użytkownicy decydują o tym, czy, co i jak wymieniać! Jedynym zadaniem obu organizacji jest zapewnienie, że licencjobiorcy utrzymają wymaganą jakość wymiennych europalet i że w miarę możliwości zapobiegać będą fałszowaniu marki” – czytamy w komunikacie UIC.

Został miesiąc do wyznaczonego terminu. Jak zachowają się użytkownicy? Zapewne racjonalnie, skoro bowiem obie organizacje gwarantują tę samą jakość palet, nie ma powodu, aby nie wymieniać nośników. Obecny stan wydaje się też wszystkich zadowalać. Czy więc trzeba coś zmieniać?

Andrzej Szymkiewicz
Foto: ZPE UIC
 
REKLAMA
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.